Sabtu, 5 November 2011

SABAH SOKONG PENDIDIKAN


KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri membelanjakan jutaan ringgit setiap tahun untuk pembang- unan pendidikan di semua sekolah Cina jenis per- sendirian dan jenis kebangsaan.Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman berkata, peruntukan yang sama juga diberikan kepada sekolah-sekolah mubaligh di negeri ini untuk tujuan yang sama.Katanya, sebagai contoh, SRJK Chung Hwa Likas adalah antara penerima yang mendapat manfaat daripada dasar kerajaan itu.

Bagi memastikan negeri ini memainkan peranan positif dalam pembangunan pendidikan negara, kita perlu tenaga kerja yang berpengetahuan untuk mencapainya.


Oleh itu sekolah memainkan peranan penting terutamanya di peringkat awal persekolahan dan diikuti pendidikan di peringkat institut pengajian tinggi untuk melahirkan tenaga kerja yang berpengetahuan tinggi, katanya.Beliau berkata demikian dalam teks ucapannya sempena Malam Budaya SJK (C) Chung Hwa Likas di Dewan Tshung Tsin, di sini, pada malam tadi.


Teks ucapannya disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Datuk Dr. Yee Moh Chai.Musa berkata, rakyat di negeri ini amat berterima kasih kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dalam Belanjawan 2012 yang memperuntukkan RM100 juta kepada setiap sekolah Cina, Tamil dan sekolah mubaligh serta institut Mara di negara ini.


Keputusan kerajaan itu jelas menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri amat sensitive terhadap keperluan pelbagai jenis sekolah di negara ini dalam usaha untuk meningkatkan lagi keseluruhan taraf pendidikan negara, katanya.Beliau berkata, kerajaan negeri juga berhasrat untuk merapatkan jurang perbezaan dari segi pendidikan di semua kawasan di negeri ini.Dengan itu katanya, Sabah telah membangunkan hub pendidikan di Sandakan yang menawarkan pelbagai kursus termasuk pertanian mampan yang ditawarkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga beberapa institut yang lain akan mengwujudkan cawangan masing- masing di kawasan itu.Musa turut berterima kasih kepada SJK (C) Chung Hwa Likas atas usaha menganjurkan Malam Kebudayaan.


Kerajaan negeri amat bangga kerana sekolah ini menerus- kan kecemerlangan dalam aktiviti kokurikulum dan akademik. Ia adalah hasil daripada sistem pengurusan sekolah yang baik dan komitmen Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah ini, katanya


.Beliau berkata, kerjasama yang baik antara semua pihak itu akan memberi manfaat kepada para pelajar sekolah berkenaan.Konsert pada malam ini juga dapat meningkatkan interaksi dan membantu para pelajar memantapkan lagi komunikasi serta mengasah kemahiran kepimpinan mereka.Di samping itu, ia juga membolehkan sekolah ini mempamerkan kualiti pendidikan dari segi Kesenian dan seterusnya memberikan peluang kepada para pelajar untuk menonjolkan bakat mereka, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan