Selasa, 24 November 2009

PBS MUNGKIN AKAN MENJADI SEPERTI MCA DAN MIC



Krisis MCA sebenarnya ialah krisis peribadi pemimpin bukannya krisis parti. Ada individu dalam parti MCA yang tidak mahu melepaskan kuasa dan jawatan.Sehingga ada yang sanggup "membunuh" pengaruh orang lain dalam parti. Memusnahkan prinsip dan akar demokrasi.Menafikan hak perwakilan dan kehendak penyokong. Kalau krisis MCA ini dapat diselesaikan atas bantuan PM dan Tim.PM.pun tidak akan bertahan lama kerana 'sikap' pemimpin sudah lama terserlah dan diketahui umum.

Krisis MIC juga berkaitan dengan perkara yang sama. Pemimpinnya begitu tamak kuasa sehingga tidak mahu berundur.Sebaliknya menyusun orang-orangnya dalam parti. Suara perwakilan dan ahli tidak penting bagi mereka. Kuasa harus diambil dan dipertahankan. Timbalan Presiden yang tidak sehaluan disingkir dengan nyata dan berani tanpa memikirkan untuk menghidupkan suasana demokrasi dalam parti.

UMNO sudah mula menampakkan kematangan demokrasi dengan membenarkan 1/3 ahli peringkat akar umbi untuk menentukan pemimpin atas parti. tetapi nampak tidak juga sangat menuju kepada demokrasi parti yang sebenar.

PBS MUNGKIN akan menjadi seperti MCA dan MIC malahan akan lebih teruk ,kerana sejak ditubuhkan 20 tahun yang lalu PBS tidak pernah berubah presidennya, malah tidak pernah berlaku pertandingan merebut jawatan presiden itu. Jawatan timbalan Presiden sudah banyak kali silih diganti kecuali kerusi presiden. PBS tidak sangat membuka pintu kepada suku bukan dari KDM biarpun timb. Presidennya bumiputera Islam..untuk naik ke jawatan presiden akan tinggal angan-angan saja.



8 ulasan:

  1. Pelik tapi betul sennyumkambing dianggap oleh Roslan mansor sebagai musuh. Setiapkomen sennyumkambing yg membongkar muslihat Roslan Mansor didelete. Beberapa komen senyumkambing dalam blog kalapa mawar.. walaupun tidak mengecam kalapa mawar, tapi roslan mansor.. didelete.

    Senyumkmambing hanya mempersoalkan kejujuran roslan mansor.. kenapa setiap postingnya dalam kalapa mawar.. tidak pernah mangantam musbah.. tapi tarus manarus mangantam pandikar dan salleh said karuak.

    Dalam blog kalapa mawar.. tiada nama lain yang jaguh.. hanya roslan mansor..blog kalapa mawar.. mengagung-agungkan roslan mansor.. tiada lain yang paling baik.. masti roslan mansor.

    Roslan mansor ini gergaji dua mata.. sumpah mati sokong pandikar depan pandikar.. suka mati sokong datuk salleh.. masa mesyuarat bahagian.. sumpah mati sokong musbah… hingga kin sokong… sabab dato musbah salalu kasi dia duit.. sabab itu hingga sakarang sokong dato musbah.

    Bini roslan.. sumpah mati.. sokong saida.. jadi roslan dan bini semua dapat. Kiri kanan dapat.

    Dolu ako tak tau ini rosalan.. tapi baca-baca.. kawan-kawan blognya.. blog siti farhana, mapaitantu.. paikan kb, depu-depu.. pendakar tua, idahan.samua bunyinya hampir sama.. kasi buruk pandikar dan dato salleh.. tapi musbah tidak.

    Ako komen rosalan dalam blog kalapa mawar dia delete.. sabab takot orang lain baca.. kaburukannya.. sakarang ako buat komen pada semua blog.. soal roslan.. sabab dia ini busuk hati.
    Roslan ini tidak sukak lawat blog orang lain.. dia tumpuh pada kalapa mawar.. sabab di kalapa mawar.. kasih buruk dato salleh TSP.

    Itu blog siti farhana,kawan roslan punya.. mungkin juga dia sendiri… menghina DSSK dan TSP.. dia juga buat sarita buruk.buruk. mengenai dssk dan TSP… tapi pru-12 lalu tiap ari ada rumah tsp di rampayan.. konon kempen.. dapat duit.. itu muar bagi duit dia tidak bagi sama rakyat.. dia makan sandiri.. kasi baik rumah.. bikin karita..

    Itu musbah bagi duit dia tidak bagi.. masok pukit sandiri.

    Ini roslan.. sakarang… buat banyak banyak blog.. suroh kawan-kawan.. kasih naik nama..

    BalasPadam
  2. Senyum kambing..
    '
    saya tidak suka blog saya dijadikan tempat melepaskan dendam kesumat kpd sesorg yg saya sendirei tidak tahu apa masalah kamu berdua..keran itu saya padam..bahasa sdr begitu kasar dan tidak menimbang dengan akal..

    kami blogger Kb sudah sepakat akan memadam ulasan sdr dari semua blog yg sdr masuk..

    berubahlah hormati penulisan dgn cara berhemah..

    suatu ketika dlm blog KM ada juga yg menyerang peribadi sdr Musli..itu juga saya delete kerana bukan tujuan kita mengaibkan orng lain tetapi membuat teguran kp pihak berkenaan.

    BalasPadam
  3. salam paling berani,
    bila MCA dan MIC menghadapi krisis parti amat jelas, mereka tidak dapat menafikan bagaimana sesebuah parti berasaskan kaum tidak kukuh. dengan PBS yang berasaskan pelbagai kaum namun tidak adil bagi kaum lain tampak seperti hanya sebuah parti KDM. walaupun cuba memancing undi bumiputra islam dengan memberi kuota pada bumi islam dalam PBS, Pairin tetap mahukan penggantinya seorang pemimpin tambunan. berkenaan tentang blogger senyumkambing, saya tidak pun tahu blogger KB semua mendeletekan komen saudara, saya sedia menerima komen saudara diblog saya dengan hati terbuka. walaupun komen senyumkambing agak kasar bahasanya, saya tidak menafikan isu diutaarakan harus diambilkira, pada saya apapun komen snyumkambing kia lihat apa yang positif dan abaikan yang negatif. tidak perlu kita sekat pendapat orang lain. jika kita tidak mahu menerimanya kita tepis dengan cara yang berhikmah.buang yang keruh ambil yang jernih, baru teguh peribadi.

    BalasPadam
  4. ini kalapa mawar datang sini jawab.. kalo kao panulis batol.. kao jangan buat sarita bohong dan fitnah.. sama itu salleh dan pandikar..kao sokong musbah saja.. kao kasih naik itu nama rosaln mansor itu.. gergaji.. ampuh sana.. ampuh sini.. tapi tiada blog.. barsalindangg.. sakarang.. nama itu roslan mansur.. sudah rusak.. sabab banyak batol orang sakap itu.. roslan pakai nama kalapa mawar.. kasi naik nama dia..itu roslan.. kasi busok nama salleh dan pandikar.. supaya nama itu musbah baik.. kamudian .. musbah sakap sama musa aman.. kasih salun itu madli mansor addik roslan mansor salon usukan.

    BalasPadam
  5. senyumkambinb..bek..bek..

    sapa cakap saya kasi naik nama itu ruslan...ada artikel saya buat tentang dia kah..? kau buka mata dan hati kau..jangan terlalu ikut perasaan..

    saya tidak sangat kenal si ruslan..bercerita pun jarang..saya tidak tahu siapa kau senyumkambing..bek..bek..

    BalasPadam