Rabu, 16 September 2009

KETERBUKAAN TAN SRI PANDIKAR AMIN


Ketika membaca penulisan SDRI KELAPA MAWAR mengenai pemimpin di Kota Belud, saya terkejut dengan kenyataan ini..


"Justeru dalam penulisan saya kali ini..merakamkan kekaguman yang amat sangat kepada TAN SRI PANDIKAR AMIN yang hati kecil saya melabelkan Beliau sebagai Pemimpin yang cukup terbuka..kerana memperjelaskan beberapa isu sebenar…Keterbukaan ini membuatkan saya percaya bahawa inilah antara resepi utama pemimpin ini sehingga melakarkan kejayaan gemilang dalam kerjayanya sebagai ahli politik yang disegani. .."


Kenapa saya terkejut?, kerana sebelum ini sdri KM begitu berbuar-buar semangat penulisannya menyatakan "kegagalan" pemimpin Iranun itu dalam konteks pembangunan dan keperluan asas masyarakat Iranun yang menduduki perkampungan di persisir pantai Kota Belud. Dan agak menghairankan saya kerana, sdri KM akhirnya memperakui bahawa Tan Sri Pandikar seorang yang terbuka. Dan hanya memakan masa hampir 30 minit, saya mengikuti kembali slot-slot penulisan sdri KM sebelum ini..dan apa yang saya temui, nyata sesuatu yang memeranjatkan saya kerana, Betul lah apa kata sdri KM, Tan Sri Pandikar turut serta dalam perbincangan di halaman blog nya. Tan Sri Pandikar, memberikan ulasan dengan menerangkan perkara yang sebenar dan berhasrat memulihkan tanggapan sesetengah pihak yang meragui kepimpinan nya.


"begitu terbuka..pemimpin ulung ini.." begitu hati kecil saya berkata. Kalau di ikutkan blog para blogger di KB termasuk blog saya, apa lah sangat hendak di pedulikan..Tetapi Tan Sri Pandikar nyata berbeza dengan pemimpin lagi...turut serta dalam forum perbincangan bangsanya Iranun. Kagum betul saya dengan keperibadian pemimpin yang begitu. Kalau lah dibandingkan dengan DSSK, jauh sekali..kerana blog DSSK pun tidak ada ulasan pengunjung. "macam mana nak berkongsi pandangan..? dan maca mana dia tahu hasrat kami orang bajau di KB ini...?" bisik hati saya lagi..Kalau nak kata dia turut serta dalam memperkatakan politik di Kb..jauh sekali lah..sedangkan dia kan bekas pemimpin di daerah ini..


Pemimpin macam Tan sri Pandikar ini wajar dicontohi oleh generasi pemimpin yang akan datang..janganlah segan dan malu menerangkan kepada masyarakat akar umbi yang tidak faham bahasa Melayu dan Inggeris ini. kalau boleh terangkan secara lebih jelas supaya masyarakat kita lebih memahaminya. Saya ini pun baru sahaja berjinak-jinak dengan dunia blog ..dapatlah saya mengetahui serba sedikit tentang Tan Sri Pandikar dan Datuk Salleh...nyata dua pemimpin yang cukup berbeza tetapi masih diperlukan di daerah Kota Belud.

4 ulasan:

  1. salam buat paling berani...dan selamat hari raya maaf zahir batin...

    antara DSSK dan TSP masing-masing ada kelebihan dan perbezaan.walaupun saya bukan orang politik tetapi saya pernah bertegur sapa dengan DSSK... berbicara hal semasa..ternyata DSSK melayan saya seperti seorang kawan dan banyaklah isu-isu semasa yang tidak berkaitan dengan politik dan minta projek kami bicarakan ternyata beliau begitu bersemangat. Satu kelebihan DSSK sekiranya kita memohon derma untuk kepentingan badan NGO yang berteraskan kerja amal beliau tidak kedekut memberikan sumbangan tanpa perlu dihebahkan kepada media..tapi dari sudut pembangunan kb mungkin tidak sesuai saya bicarakan disini..dan TSP pula setakat ini saya belum pernah berbicara secara dekat dan tidak mengetahui "bagaimana" beliau. Memang saya kagum dengan beliau walaupun teruk kena hentam masih juga masuk pada blog-blog suku iranun, cuma malangnya blog beliau tidak membenarkan komen "anymous" iaitu beliau edit dahulu sebelum diterbitkan.. jikalau beliau betul2 berani buka untuk komen umum, barulah dinamakan blogger dan lelaki iranun yang sejati..

    BalasPadam
  2. bagi saya pulak kedua-dua pemimpin ini mempunyai pengalaman yang sangat luas. kedua-duanya ada trackrecord yang boleh dikatakan cemerlang dan kepimpinan mereka sebenarnya amat relevan dengan masyarakat kota belud, namun malangnya orang kota belud ditipu mentah-mentah oleh KM kita. kedua-keduanya mahu dibuang dari lanskap politik KB. namun nampaknya gagal usaha KM. jadi mari kita perjuangkan pemimpim tempatan kita, biarlah kita berhutang dengan pakistan, jangan kita ditipu pakistan.

    BalasPadam
  3. Sdr PalingBerani,

    Sebagai orang luar yang bersimpati dan mendukung cara TSP berpolitik, saya teruja juga pabila membaca paparan PalingBerani dan komen watasikadi yang 'setidak-tidaknya' memaparkan pemikiran yang 'terbuka' terhadap kepimpinan TSP dan DSSK.

    Saya setuju dan menyokong pendapat Watasikadi.

    Salam siber,

    SMA

    BalasPadam
  4. SMA minta dulu jemputan masuk blog saudara..hehe.. napa gue test ndak dapat masuk geng?

    BalasPadam