Rabu, 11 November 2009

UNTUK DATUK RAHMAN, DATUK MUSBAH DAN DATUK JAPLIN


Kerana banyak berlaku penyelewengan dan salah guna kuasa, kerana peruntukan DUN dan Parlimen banyak menghadapi kerumitan sehingga tidak sampai ke sasarannya, kerana peruntukan dan pembahagian projek atas nama DUN dan Parlimen hanya dimonopoli oleh golongan tertentu, dan kerana atas dasar bahawa sudah sampai masanya isu ketelusan harus diutamakan dan kerana membendung ketirisan dan kebocoran..maka..maka dan sesungguhnya langkah SPRM menubuhkan satu badan atau Jawatankuasa memantau perihal peruntukan DUN dan PARLIMEN wajar dipuji dan dihargai.

Kerana itu kita dalam konteks negeri Sabah dan daerah KOTA BELUD, mengalu-alukan langkah SPRM itu. Bukan kerana mencurigai ADUN dan Ahli Parlimen KB, tetapi sebenarnya menjaga para pemimpin ini dari intaian mata rakyat yang sering menimbulkan ketidakpuasan hati mereka. Manifestasi dari penubuhan badan pemantau ini ialah melahirkan para pemimpin yang lebih telus dan berakauntibiliti. Di Pihak rakyat pula akan membuka ruang untuk berdiskusi dengan pemimpin mengenai projek-projek pembangunan yang dijalankan supaya meminimumkan rasa sangsi dan salahsangka sehingga membawa kepada kepincangan tadbir dan urus peruntukan ADUN dan PARLIMEN.

Di Kota belud, DUN Usukan dan TEmpasuk serta Kadamaian tidak akan terlepas dari pemantauan ini. Jika seseungguhnya yang demikian, Datuk Japlin , datuk Haji Musbah juga Herbert Lagadan harus membuka ruang ketelusan dan berjiwa adil dalam pembahagian dan pengagihan peruntukan DUN untuk membangunkan dan memberikan kemudahan kepada rakyat di kawasan masing-masing. Begitu juga ahli parlimen Kota Belud, DARD seharusnya tidak berbangkit isu-isu berkaitan dengan pengagihan peruntukan parlimen.

7 ulasan:

  1. sdr palingberani..

    Penyelewengan peruntukan DUN dan PARLIMEN banyak berlaku di negara kita. Ada wakil rakyat yang hanya memberikan projek kepada orang2 tertentu sahaja termasuk di KB..

    Datuk Musbah juga berbuat demikian termasuk DARD ketika mengagihkan projek pembinaan gelanggang Futsal..

    Kita perlu menyokong atas tindakan SPRM ini..semoga wakil rakyat akan lebih telus..TQ

    BalasPadam
  2. Salam Ziarah.
    Adil dan saksama pilihan kita. Yang menindas akan dihukum. Yang berjuang dengan telus akan disokong.

    BalasPadam
  3. salam sdr Pendekar Tua

    terima kasih kerana nmemberikan response kepada posting ini..saya bersetuju bahawa ADUN dan PARLIMEN harus menjadikan segala pergerakan mereka sebagai bukan rahsia ternasuk pentadbiran peruntukan dan pembangunan di kwsn mereka.

    BalasPadam
  4. Sdr Kuda berhias..

    terima kasih atas komen sdr saya begitu bersetuju dengan pandangan sdr itu. Thanks

    BalasPadam
  5. Wakil Rakyat yang RASUAH kita suruh Rehat PRU13. Tak guna kita ada pemimpin yg membakar harapan rakyat untuk kemewahan peribadi. Kenapa mereka kaya Raya dan penuh pula kerita mewah di halaman rumah sedang rakyat masih ramai yang papa kena dan bergelumang dengan kemiskinan seharian. Apakah kita bersyukur dengan projek lorong kaki, bus stop, balai raya dan jambatan gantung. Apakah kita mahu :YB BALAI RAYA"?

    BalasPadam
  6. Selgi Datuk Musman menjadi KM Negeri Sabah ini tidak akan BANGKIT olehnya Pemimpin Playsae seperti Datuk Salleh TSK ni...Datuk Salleh adalah Pemimpin Umno yg Datuk Musman paling2 tidak sukai d Negeri Sabah ini.Sehinggakan Ipar Datuk Salleh d Borneo Samudera pun tidak d lantik menjadi MD Borneo Samudera gara2 Azli Teo ipar kepada Datuk Salleh TSK....Sanggup Datuk Musman melantik seorang MD baru berasal daripada Semenanjung Malaysia untuk menjadi MD d Borneo Samudera......Betapa hitamnya HATI Datuk Musa Aman itu seperti Dakwat China....

    BalasPadam
  7. Pemimpin Umno adalah pemimpin yg hanya mengambil peluang sepertimana seseorg yg menghidap penyakit Cancer dan AIDS mau menunggu masa mau jalan dah.....Peribahasa ada mengatakan "PUCUK TIDAK AKAN SENTIASA BERADA D TENGAH2".......Adalah amat MUSTAHIL sekiranya kita berfikir bahawa yg Umno @ BN itu akan sentiasa menjadi PEMERINTAH sepanjang Zaman.......Kapan ia akan menemui ajalnya kita tidak akan mengetahuinya....? Mungkin PRU Ke-13 ni Insyallah....

    BalasPadam