Khamis, 3 September 2009

NOSTALGIA PRU-12 DI SABAH : SUARA BEBAS TUARAN


Ketika mengikuti analisis Datuk Halik zaman yang dipaparkan kembali oleh Suara Bebas Tuaran, setelah dipostkan di sabahkini.Saya amat tertarik dengan perenggan terakhir ini..

"Akhirnya beliau memberi analisis bahawa bagi kawasan Bumiputera Islam dan Bukan Bumiputera Islam, pada saat ini amat susah untuk ditentukan. kerana ia nya dipengaruhi banyak faktor yang akan memesongkan mereka terutama membuat keputusan di saat akhir dan sering terpengaruh dengan budaya ‘terhutang budi’ . Sehingga sukar untuk membuat keputusan dan akhirnya merujuk kembali kepada Parti Pemerintah apabila mendapat habuan lumayan, sekalipun telah dilayan secara tidak adil selama ini."


Ulasan saya :

1. Pendapat ini ada kebenarnya kerana inilah tabiat dan sikap bumiputera Islam di sabah. Konsep "terhutang budi" sudah menjadi prinsip hidup mereka. Biar pemimpin itu "gagal' berbakti kepada mereka..namun atas 'pertolongan' memberi RM 50. dalam pilihanraya, maka mereka tetap mengundi calon tersebut,tanpa memikirkan generasi selepas mereka.

2. Konsep inilah yang turut memberikan "kelebihan" kepada pemimpin seperti itu...tidak pernah risau kerana membelakangkan tanggungjawab mereka..kerana bagi mereka yang penting ialah "wang'untuk pilihanraya yang akan datang.

3. Justeru itu, ramai pemimpin politik di sabah yang mewakili kawasan mereka..'gagal' membawa pembangunan, biarpun berpuluh tahun menjadi wakil rakyat di kawasan tersebut.Termasuk menyediakan keperluan asas di kawasan mereka,tetapi yang peliknya, mereka tetap mendapat majoriti yang banyak.

4. Kerana merasakan bahawa pemimpin dari parti memerintah itu adalah lebih baik daripada pembangkang dan calon bebas, maka bumiputera islam akan memberikan sokongan disaat-saat akhir.Terkecuali apa yang berlaku suatu ketika di Kuala penyu, bila calon bebas menang atas faktor peribadi calon berkenaan.

5. Pemikiran yang dikongkong oleh media masa,bahawa hanya parti pemerintah sahaja yang boleh membawa pembangunan, juga adalah sebab kepada mentaliti sedemikian.

6. Ramai golongan muda pertengahan juga yang lebih suka tunggu dan lihat daripada memainkan peranan menentukan kepimpinan kawasan mereka. Kesedaran ini masih agak lambat di kalangan bumiputera di Sabah.

7. Namun yang demikian, atas perubahan politik mendadak di semenanjung, iklim di sabah juga diharapkan akan berubah..terutama dari segi konsep 'hutang budi' itu.

2 ulasan: